Een dagje lekker bijkomen en voorbereiden

12 juni 2022 - Lukovë, Albanië

Het is alweer snel warm. Als ik Nouz maar es weer een keertje trakteer op een uitgebreide wandeling, omdat dit hier kan, valt pas op hoe dichtbij Corfu eigenlijk voor de kust ligt hier en hoe mooi deze baai eigenlijk ligt.

De camperplaats is flink vol. Albanië kan aan de Rivièra het camperaanbod niet aan denk ik. Er is te weinig gelegenheid aan de kust om te kamperen hier. Het is wel een fraai internationaal gezelschap met vele nationaliteiten.
Nouz gaat er een paar keer van tussen en heeft iets om te kauwen gevonden. Onze Italiaanse buren weten te vertellen dat hun Duitse buren vlees- en visresten onder hun bus weggooien. Getver.
De zee is ruwer dan gister. Mooi om te zien, maar het maakt het zwemmen minder aanlokkelijk als je balansproblemen hebt. Ik zie iemand achterwaarts het water verlaten. Goed idee, maar dit lukt mij niet. Hard voor een golf uitlopen wel. Hiephoi.

We praten met een aantal mensen over wat ze gedaan hebben en wat ze nog gaan doen. Er zitten altijd goede tips bij. Als ik op de kaart kijk, blijkt dat onze uitgestippelde route nog niet zo gek is.

Als we aan het omkleden zijn om in het restaurant te gaan eten, lopen er varkens voorbij. Weer wat nieuws.
In het restaurant valt op dat zo’n beetje iedere kampeerder er wel eet. Leuk, maar het eten is in ieder geval wat ons betreft minder dan we gewend zijn. Schapenvlees, weer eens wat anders, maar we denken dat het wel een oud schaap moet zijn geweest. Wat grappig is, is dat de prijs van het vlees op de kaart per kg wordt aangegeven. Een kg schapenteelt kost 20.000 lek. Dat is ongeveer €16,00. Als we zeggen dat we 500 gr voor ons met z’n tweeën willen, worden we wat raar aangekeken. En zo integreren we langzaam in het Albanese leven.

Morgen gaan we verder rijden. Eerst nog een stuk langs de kust en dan het binnenland in naar Berat. Of we zo ver komen is de vraag. We passeren onder andere nog twee steden die het bekijken waard zijn. We zouden bijna 200 km moeten rijden, maar dat gaat hier anders dan thuis.