Van Antsirabe naar Ranamofana NP

4 november 2019 - Ambalavao, Madagaskar

Het slapen gaat deze nacht wat minder. Om 2.30 kijk ik door ons openstaande raampje naar buiten en zie 2 karmannen door de straat gaan. De karretjes hebben houten wielen.

Om 5.15 kijk ik nogmaals, er is al volop leven. Ook de ossenkarren hebben houten wielen. Het is fris, sommige mensen dragen een muts. Voor ons gevoel is het natuurlijk een heerlijke temperatuur.

We hebben 240 kilometer voor de boeg. In Nederland een peulenschil. Hier is dat anders. Er staan zeker 6 rij uren voor.
Het landschap onderweg is wisselend, maar voor wat mij betreft hemels mooi. De mensen, de huisjes, alles. Als ik hier zou wonen, zou ik gek worden van al dat rode zand. Alles en iedereen is rood.
We maken een stop in Ambositra. Daar is markt! En inderdaad zo ver we kunnen kijken, is er markt. We drinken koffie en gaan verder.
Dan bedenken we dat er geen reis is of we leren wel. Vergeten lunch mee te nemen. Er is namelijk de hele route verder geen gelegenheid. Dom.

Gelukkig hebben we altijd heet water mee en kunnen we onderweg koffie maken.
In Ambohimahasoa, niet ver van Ranamofana, vinden we toch een hotelletje waar we kunnen eten. We zitten aan tafel met zo’n vlieg of tien. Het eten is goed.
Dan up to Ranamofana. Een stukje is nog asfalt en dan verandert de weg in 25 kilometer kuilen, bulten etc. Er is een slagboom en om een voor ons onverklaarbare reden moeten we 20.000 ariary ( €5,00) betalen.

Setam lodge ligt op een meesterlijke plek en we krijgen een mooi huisje met uitzicht over het regenwoud. We moeten vanwege het feit dat er weinig mensen zijn wel even ons eten meteen bestellen.

En.......inmiddels is het begonnen met regenen.

Als we willen gaan eten, staan er twee paraplu’s onder ons afdakje. Wat een verwennerij.

We bespreken de gids voor morgenochtend 7.15 om een tocht door het regenwoud te maken en onder andere de lemuren ( halfapen, alleen op Madagascar) te zien.