On the road to Kassandra

26 mei 2022 - Afytos, Griekenland

Dit is de laatste dag van de eerste helft van onze reis. Morgen zijn we over de helft, alweer.

We gaan echt weg. De zee is kalm en lonkt, maar ik beheers me. Er is nog veel op te ruimen. Daar is gisteren niets meer van gekomen. Kan ik ook nog even swifferen, is ook weer hoog tijd. ‘T is niet meer zo schoon in huis.

Een Duitse man had Clemens vertelt dat Sithonia zo toeristisch is dat de hotels aan elkaar staan en dat je van de zee niets ziet. Ik weet niet waar deze man is geweest, maar wij genieten van een fantastische omgeving. Eerst even kijken in een klein haventje, Porto Koufo en verder naar Sarti, waar ik 2 supermarkten op internet had gevonden. Eentje staat langs de weg, dus das makkelijk. We parkeren en zijn een beetje verbaasd dat er niet meer auto’s staan. Na wat handen en voeten werk, blijkt dat we om het gebouw heen moeten lopen, omdat de ingang aan de andere kant is. Het blijkt dat de winkel waarschijnlijk is verbouwd en het personeel is druk aan het inrichten. We vragen of de winkel is gesloten, want zo ziet het er uit. Nee hoor, kom maar binnen. De winkel in meer dan half leeg. Toch zien we kans het grootste deel van onze inmiddels forse boodschappenlijst te scoren. We zijn wel erg veel geld kwijt. Niet overal stonden al prijskaartjes bij en de slager was van de  behoorlijke onsjes meer. Niet vaak hebben we zulke duren wijn gehad. Dus dat wordt genieten komende dagen.😃😉

We rijden verder het schiereiland af met meermaals zicht op Mount Athos. Wat een mooie rit. Het stukje tussen de beide schiereilanden is wat minder fraai, maar het kan ik niet altijd feest zijn. Ook het eerste stukje van Kassandra is niet zo fraai. Maar onze bestemming voor vandaag, Afytos, is mooi. Op park4night heb ik een soort van camperplaats gevonden, maar mogelijk niet te bereiken voor ons. Als het toch echt erg nauw wordt gaat Clemens toch eerst maar lopend kijken en dat is maar goed ook. Het kan echt niet. Volgens de app is er ook nog een parking waar we kunnen staan. Misschien niet fraai, maar wel een mogelijkheid om het stadjes te bekijken en te blijven slapen. Als we op de parkeerplaats komen, gewoon een soort van open plek, waar mensen hun auto parkeren die daar wonen en waar ook nog wat gras is, is een “mooie plek”, mooi genoeg. Prima voor de nacht. Buiten is het 33 graden.
Afytos is een mooi stadje, wat omschreven staat als authentiek Grieks, maar wat jammer genoeg helemaal is gericht op toeristen. We drinken wat op een van de vele terrassen met zeezicht met het besef dat we zitten te kijken naar Sithonia. Het is niet helder, dus ik zet dit niet op de foto. Ik kan nog even naar Elly zwaaien, grap ik naar haar op de app. We verkennen nog wat verder en gaan weer naar de camper. We willen gaan eten als het gaat schemeren, zodat we ook met de lampen aan van de stad kunnen genieten, is vast mooi. Dan gaan we morgen verder naar een camperplaats aan zee hier 9 km vandaan. Hopen dat het wat is.

De temperatuur in de camper is opgelopen tot 38 graden. Dus gaan we naast de camper zitten. Nouz thuis laten als we gaan eten, is geen optie. Zeker niet omdat het zo warm is, maar haar achter laten op de parking in de camper voelt ook niet goed.

Er zijn zo veel restaurants dat we niet kieskeurig gaan doen en besluiten ergens te gaan zitten waar het er goed uitziet. Het eten is prima en zo dat altijd gaat hier, trakteert men op een ouzo als nagerecht. Heerlijk.

En Nouz….. die is weer in de vakantie modus en poept gewoon op de stoep.

1. Marrie:
    28 mei 2022
    Wat weer prachtige verhalen.
  2. Henny:
    28 mei 2022
    Haha, ‘t is me wat. Elke dag weer wat anders. Nooit voorspelbaar.