Van Miandrivazo naar Antsirabe

22 november 2019 - Antsirabé, Madagaskar

Vroeg ontbijt en wegwezen hier, voordat het niet meer uit te houden is. Dat hebben de andere gasten ook gedacht waarschijnlijk.

Dit zal onze op een na laatste reisdag zijn. Dus genieten wat er te genieten valt. We hebben 222 km voor de boeg. Moet goed te doen zijn.

De route is echt fantastisch. Ondanks de vele potholes is het goed te doen. We passeren veel dorpjes en het landschap is werkelijk schitterend.
Tijdens onze koffiestop worden we overvallen door een heel leger kevertjes. In een klap zitten we er onder.

In een dorpje kruipt een slang over de weg. De dorpelingen staan er ook naar te kijken.

Onderweg verandert alles. Het landschap van vlak en heuvelachtig, naar bergachtig en van droog naar groen. Er is veel meer verkeer. We zien nu bijvoorbeeld weer trucks met oplegger. Tijdens het begin van onze reis was ons al opgevallen dat deze allemaal voornamelijk uit Europese landen zijn geïmporteerd. Geld om over te spuiten of namen te wissen van het doek van de oplegger is er niet. Dus is het grappig om auto’s van bijvoorbeeld ook Nederlandse transporteurs te zien rijden.

Er zijn veel aardverschuivingen. Mooi om te zien, maar dit is natuurlijk desastreus voor het land. Door de ontbossing heeft de grond geen houvast. Iemand heeft zijn huisje op de rand staan en we vragen ons af hoelang dit er nog zal staan, voordat het met het zand naar beneden stort.

Langzaam worden de hutjes van palmboomblad weer kleine huisjes van leem, of zelfs opgebouwd van stenen. Een enkeling heeft een schotel van Canal +. Die kunnen dus tv kijken. Ik vraag me af of deze mensen weten dat zo’n 100 km bij hun vandaan de wereld er zo totaal anders uit ziet. Hier wordt van alles verbouwd, zoals rijst, thee, mais etc. Alles ziet er beter uit. Geen welvaart, verre van dat, maar wel beter. We vragen ons af hoe het mogelijk, is dat er op zo’n relatief korte afstand zoveel verschil kan zijn.

In Antsirabe zoeken we het door ons uit de Bradt uitkozen hotel op. Het lijkt wel een vooroorlogs ziekenhuis. Dat is jammer, want er zijn ook thermaalbaden en dat leek me wel wat. Maar dit is echt te gek. We zoeken een andere. Dat heeft voor vandaag geen plek, voor morgen wel. Er is een hotel een paar honderd meter verderop. Een nieuw westers uitziend gebouw. Een soort vd Valk zeg maar. Alles naar de eisen des tijds, maar zo niet Malagasy.

Aan alles is te merken dat we aan de andere kant van het eiland zijn. Het is hier veel koeler    ( gelukkig) , maar het regent hier ook meteen al weer.

We zijn van plan 2 nachten in Antsirabe te blijven en zoeken vast wat activiteiten uit voor morgen. Genoeg te doen hier in de buurt en in de stad.

1. Marrie:
    22 november 2019
    Wederom een groot verschil. Wat een avontuur. Nog een paar plezierige dagen.
  2. Henny:
    23 november 2019
    Dank je wel, Marrie. Dat gaat helemaal lukken.
  3. Diana:
    23 november 2019
    Wat een land hè! En wat een schat aan belevingen nemen jullie mee en heerlijk om mee te lezen 👍 xxx
  4. Henny:
    24 november 2019
    Een schat aan ervaringen. Om nooit te vergeten. En alle dingen die niet goed gingen, de situaties waarin we ons best rottig voelden, lachen we nu al om.
    Morgen terug vliegen. 😢
  5. Ingrid Volman:
    23 november 2019
    Geniet van de laatste dagen
  6. Henny:
    24 november 2019
    Dat hebben we gedaan. Het is nu rustig aan doen voor de vlucht van morgen en het blog bijwerken, omdat er gisteren door onweer geen stroom en internet was.
  7. Diana:
    Veilige terugreis! Geniet er nog van 💋
  8. Henny:
    25 november 2019
    We hebben wel vertrouwen in een veilige terugreis. Alleen moeten we de nacht op de luchthaven van Nairobi doorbrengen, omdat ons vliegtuig op Madagascar 3 uur vertraging had en we dus de aansluitingen missen. Das best heeeeel erg balen.😬